Hogyan segítsük a gyermekünket a koncentrálásban? | Supradyn

ENERGIA MAGAZIN

Hogyan segítsük gyermekünket a koncentrálásban?

Sok gyermek küzd összpontosítási és koncentrációs nehézségekkel. Mivel a gyermekek tele vannak energiával, minden érdekli őket, és a figyelmük könnyen elterelődik. Az is nehezükre esik, hogy hosszabb ideig összpontosítsanak. Unalmasnak találják, ha sokáig figyelniük kell, különösen, ha helyette ezer más dolgot is csinálhatnának. Így egyáltalán nem szokatlan, ha a gyermeknek koncentrációs nehézségei akadnak, és nem jelenti azt, hogy gond lenne vele. Ha azonban aggódunk amiatt, hogy ez túl sokszor fordul elő, érdemes átgondolni az okokat, és azt is, hogy hogyan segíthetünk.

Sokáig összpontosítani nem könnyű. Lehet, hogy noha a gyermek igyekszik koncentrálni, egyszerűen nem megy neki. Ez nem azt jelenti, hogy nem intelligens, vagy hogy lusta lenne. Az érdeklődés hiányára sem utal.

Mi lehet tehát az oka az összpontosítás hiányának?

Ikon1

Kevés alvás.

A gyermekeknek 10-12 órányi alvásra van szükségük ahhoz, hogy feltöltődjenek és legyen energiájuk másnap. Ha a gyermek nem alszik eleget, könnyen elkalandozik a figyelme, és nagyobb eséllyel hibázik.

Ikon2

Az érzelmek, a stressz vagy a szorongás.

A gyermekek életében előfordulnak bizonyos helyzetek, amelyek aggodalommal töltik el őket, ez pedig a koncentrációs képességükre is kihathat.

Ikon3

Egészségtelen étrend, kiszáradás.

Elegendő tápanyag hiányában a gyermek agya nem működik megfelelően. Éhesen sem tud a feladatra összpontosítani. A megfelelő folyadékbevitel szintén rendkívül fontos az agyműködés szempontjából, a kiszáradás pedig egyértelműen kihat a koncentrációra.

összpontosító fiú

Bármi legyen is az ok, különféle módszerek segítségével segíthetünk gyermekünknek az összpontosításban. Mivel minden gyermek más, egyéni megközelítésre van szükség. Lehetnek olyan szokásai, amelyeken változtatni kell. Emellett olyan környezetre van szüksége, amelyben kibontakoztathatja a képességeit. A legjobb megoldás az, ha először is megfigyeljük a gyermeket, jegyzeteket készítünk a viselkedésével kapcsolatban, majd pedig közös napirendet alakítunk ki.

Ikon1

Biztosítsunk számára figyelemelterelő tényezőktől mentes környezetet.

Ha azt akarjuk, hogy a gyermek képes legyen hosszabb ideig koncentrálni, először is távolítsunk el minden olyan kütyüt, amely elvonhatja a figyelmét. Kapcsoljuk ki a tévét és a rádiót, és ügyeljünk arra, hogy ne legyen mobiltelefon vagy táblagép a keze ügyében. Legyen kéznél az összes tanszer, hogy ne kelljen érte menni. Kisebb gyermek tanuljon a konyhaasztalnál, ahol szemmel tarthatjuk és segíthetünk neki. A nagyobb gyermek a saját is szobájában tanulhat.

Ikon2

Adjunk neki tápláló ételt

Az egészséges táplálkozás összefüggésbe hozható azzal, hogy a gyermekek mennyire jól képesek kognitív feladatokat megoldani. Utóbbihoz számos különböző étel járulhat hozzá.1,2 Például az olajos halak, így például a lazac, a tonhal vagy a makréla sok omega-3 zsírsavat tartalmaznak, ami növeli a szellemi teljesítményt, valamint segít a normál agyműködés és látás fenntartásában.3

Ikon3

Dolgozzunk ki fix napirendet.

Fontos, hogy a gyermek tudja, mikor mi történik, így előre „beprogramozhatja” az agyát arra, hogy mikor lehet lazítani, és mikor kell összpontosítani. Például az iskolából hazajőve kaphat némi egészséges nasit, majd játszhat egy kicsit, és csak ezután üljön neki a házi feladatnak.

Ikon4

Bontsuk le a tanulnivalót kisebb egységekre.

A túl sok lecke nyomasztóan hathat a gyermekre. Ezért ahelyett, hogy az egészet egyszerre csináltatnánk meg vele, osszuk fel könnyebben kezelhető részfeladatokra. Például ahelyett, hogy az egész fejezetet egyben olvasná el, oldalanként is haladhat, köztük rövid szünetet tartva. Minden oldal elolvasása sikerélménnyel tölti el, ami pedig további tanulásra ösztönözheti. A gyermekek legfeljebb 15-20 percig képesek összpontosítani; ezután csökken a koncentrációs képességük. A szünetekben hagyjuk, hogy valami egészen mást (például testmozgást) végezzen. A testmozgás és a szellemi munka vegyítése rendkívül eredményes lehet, és segítheti a gyermeket abban, hogy a következő feladatra figyeljen.

Ikon5

Ismerjük meg a gyermek tanulási módszerét.

Mivel minden gyermek más, a gyermekünk számára ideális tanulási módszer megállapítása révén fejleszthetjük a koncentrációs készségét. Egyes gyermekek látás, mások hallás, megint mások gyakorlat vagy érintés útján tanulnak könnyebben. Fontos felismerni, hogy gyermekünk melyik kategóriába tartozik. Ha azt akarjuk, hogy a gyermek jobban megértse és feldolgozza az információkat, válasszuk a számára legmegfelelőbb módszert. A cél az, hogy a megszerzett tudás hosszú távon megmaradjon.

Ikon6

Játsszunk koncentrációt igénylő játékokat!

A gyermekek sokat tanulnak egy-egy játékból, tehát érdemes az agyukat is játékosan tornáztatni. Egyes játékok gondolkodást, tervezést és emlékezőkészséget igényelnek, mint például a keresztrejtvény és a puzzle.

Nem dől össze a világ, ha a gyermek folyton izeg-mozog, és nehezen képes hosszabb ideig összpontosítani. Ne essünk kétségbe: végső soron csak egy energiával és kíváncsisággal teli gyermekről van szó. Léteznek módszerek arra, hogy segítsünk neki huzamosabb ideig koncentrálni. Ehhez meg kell ismerni az igényeit, meg kell teremteni a megfelelő környezetet, valamint a kiegyensúlyozott, tápláló étrend révén biztosítani kell számára az elegendő vitamin- és ásványianyagbevitelt. Minden szülő azt szeretné, ha gyermeke egészségben és boldogságban nőne fel.

1 Kim, J. Y., & Kang, S. W. (2017). Relationships between Dietary Intake and Cognitive Function in Healthy Korean Children and Adolescents. Journal of Lifestyle Medicine, 7(1), 10–17. doi: 10.15280/jlm.2017.7.1.10

2 Haapala, E. A., Eloranta, A.-M., Venäläinen, T., Schwab, U., Lindi, V., & Lakka, T. A. (2015). Associations of diet quality with cognition in children – the Physical Activity and Nutrition in Children Study. British Journal of Nutrition, 114(7), 1080–1087. doi: 10.1017/s0007114515001634

3 Weiser, M., Butt, C., & Mohajeri, M. (2016). Docosahexaenoic Acid and Cognition throughout the Lifespan. Nutrients, 8(2), 99. doi: 10.3390/nu8020099

ISMERD MEG ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐ

termékkínálatunkat

Supradyn Energia Plus pezsgőtabletta

Supradyn Energia Plus pezsgőtabletta

Étrend-kiegészítő
Vitaminok és ásványi anyagok koenzim Q10-zel

Supradyn Immune Kids gumivitamin

Supradyn Immune Kids gumivitamin

Étrend-kiegészítő
C-vitaminnal, D-vitaminnal és cinkkel gyerekeknek

Supradyn Energia 50+ filmtabletta

Supradyn Energia 50+ filmtabletta

Étrend-kiegészítő
Vitaminok és ásványi anyagok ginzenggel és oliva polifenolokkal

Supradyn Energia filmtabletta

Supradyn Energia filmtabletta

Étrend-kiegészítő
Vitaminok és ásványi anyagok koenzim Q10-zel

Supradyn Immune pezsgőtabletta

Supradyn Immune pezsgőtabletta

Étrend-kiegészítő
Pezsgőtablettánként 1000 mg C-vitaminnal, D-vitaminnal és cinkkel

Supradyn Kids

Supradyn Kids

Étrend-kiegészítő
Vitaminok omega-3-mal és kolinnal

A Supradyn Energia multivitamin, ásványi anyag, koenzim Q10 tartalmú étrend-kiegészítő filmtabletta. A Supradyn Energia Plus multivitamin, ásványi anyag, koenzim Q10 tartalmú, narancs és maracuja ízű étrend-kiegészítő pezsgőtabletta, édesítőszerekkel. A Supradyn Energia 50+ filmtabletta, a Supradyn Immune pezsgőtabletta, valamint a Supradyn Immune Kids gumivitaminok vitaminokat és nyomelemet, a Supradyn Kids vitaminokat, omega-3 zsírsavat és kolint tartalmazó étrendkiegészítő készítmények. A Supradyn Immune Junior narancs ízű puha karamella étrend-kiegészítő készítmény. 
 

Az étrend-kiegészítők nem helyettesítik a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.