Energizálás vitaminokkal és ásványi anyagokkal | Supradyn

TÁPLÁLKOZÁS OKOSAN

Így töltődhet fel újra energiával a vitaminok és ásványi anyagok segítségével

A mikrotápanyagoknak is nevezett vitaminok és ásványi anyagok elengedhetetlenül fontosak a szervezet megfelelő működéséhez.

Vitaminok és ásványi anyagok találhatók az ételben, amit megeszünk, de ezeket az anyagokat az egyes élelmiszerek nem egyforma mennyiségben tartalmazzák. Tudta, hogy a répa jót tesz a szemének? A répa nagyon gazdag karotinoidokban – ezeket az anyagokat a szervezet a a látás folyamatában résztvevő A-vitaminná alakítja át. A nagyfokú vitaminhiány egészségügyi problémákat okozhat. Vitaminokra az alapvető folyamatok működéséhez, a növekedéshez és a fejlődéshez egyaránt szükség van. Minden vitaminnak más a szerepe a szervezetben, és olyanok is vannak, amelyek együttműködnek bizonyos folyamatokban, vagy segítik egymás hatását. A vitaminok közül a szervezet csak a D-vitamint képes előállítani (de ehhez is napfény kell), ezért a többit étellel kell bevinni. A vitaminokhoz hasonlóan az ásványi anyagok is nélkülözhetetlenek a fizikai és szellemi egészséghez. Az élelmiszerek címkéjén ajánlatos mindig megnézni a vitamin- és ásványianyag-tartalomra vonatkozó információkat. Az italok esetében egy pohár tej kiváló D-vitamin-, kalcium- és foszforforrás, egy pohár szénsavas üdítő ugyanakkor legtöbbször semmilyen vitamint vagy ásványi anyagot nem tartalmaz.

HOGYAN MŰKÖDIK?

Az energiatermelő folyamatok vitaminok és ásványi anyagok segítségével mennek végbe.

Ikon1

Az étel fogyasztása

A tápanyagok bevitelének első lépése. Az ételt a szánkba tesszük, fogainkkal felaprítjuk. Az ideális étrend szénhidrátokból, zsírokból, fehérjékből és mikrotápanyagokból (vitaminokból és ásványi anyagokból) áll.

Ikon2

Emésztés.

A következő lépésben az étel nagyobb molekuláit kell lebontani alkotóelemeikre, hogy felszívódhassanak a vérbe. Vagyis a szénhidrátokat glükózra, a fehérjéket aminosavakra, a zsírokat pedig zsírsavakra.

Ikon3

Anyagcsere.

A tápanyagokat a vér szállítja el a sejtekbe. Az életfolyamatokhoz szükséges energiát a sejtek mitokondriumai állítják elő a vitaminok és ásványi anyagok segítségével.

Kiegyensúlyozott étrend

Ahhoz, hogy a szervezet minden szükséges tápanyagot megkapjon és energiát tudjon termelni, fontos a kiegyensúlyozott étrend. Az energiatermelésben leginkább szerepet játszó vitaminok és ásványi anyagok:

B-vitaminok

B-vitaminok

Ezek az energia-anyagcserében, az energiafelszabadulással járó reakciókban játszanak szerepet. Segítenek a nagyobb tápanyagokat kisebb egységekre bontani, hogy a szervezet az ételt „üzemanyaggá” alakíthassa.

A tiamin (B1) több anyagcsereútban, köztük a szénhidrátok lebontásában játszik fontos szerepet. A tiamin bevihető ezekkel az ételekkel: teljes kiőrlésű termékek, disznóhús, fekete bab, kékkagyló. 

Niacin (B3). Ez a vitamin nemcsak az ételt alakítja energiává, de az idegrendszer megfelelő működését is segíti.  Niacinban gazdag ételek: szárnyasok, mogyoró, tej, hal, barna rizs, teljes kiőrlésű termékek.

A B6-vitamin majdnem 100 anyagcsere-folyamatban játszik szerepet, az étel, különösen a szénhidrátok lebontásában nélkülözhetetlen. Kiváló B6-vitamin-források: hús, rizs, burgonya, napraforgómag.

A B12-vitamin is segít az elfogyasztott ételt a sejtek által felhasználható energiává alakítani. Hozzájárul az idegrendszer normál működéséhez és a megfelelő vörösvértest-képződéshez. B12-vitaminban gazdag ételek: kagyló, pisztráng, lazac, marhahús.

Magnézium

Magnézium

Ez az ásványi anyag 300 biológiai reakcióban vesz részt az izmokban, az agyban, a csontokban és sejtekben. Fontos szerepe van például abban, hogy a szervezet energiát tudjon termelni, hogy az izmok és az idegrendszer megfelelően működjenek. Magnéziumot tartalmazó ételek: mandula, spenót, kesudió, avokádó.

Cink

Cink

Ez a mikrotápanyag többféle szerepet tölt be, több mint 300 metabolikus folyamatban vesz részt (az agytól az immunrendszerig). Kevés húst, tojást fogyasztó egyéneknél kialakulhat cinkhiány, melynek tünete lehet az étvágytalanság, a lassú növekedés, a hajhullás, a bőrgyulladások és a lassan gyógyuló sebek.

Cinket tartalmazó ételek: húsfélék, a tojás, a máj, az olajos magvak, a teljes kiőrlésű gabonafélék és a száraz hüvelyesek számítanak.

Q10-koenzim

Q10-koenzim

A Q10-koenzim fontos, vitamin jellegű anyag, amely a szervezetben kémiai reakciókhoz szükséges. Ezek a folyamatok a szervezet energiaellátásához fontosak. Kis mennyiségben megtalálható a húsban és a halakban.

Vas

Vas

A vas létfontosságú ásványi anyag, segíti az oxigén szállítását a szervezetben. A sejtek fejlődéséhez és megfelelő működéséhez is szükséges. A vashiány gyakran vérszegénységhez vezet, ami negatív hatással van a kognitív képességekre, az immunrendszerre és a munkateljesítményre.1,2 Vasban gazdag ételek: osztriga, fehér bab, lencse, spenót, marhahús.

Változatos étrenddel bőséges energiát biztosíthat a szervezetének. A különböző gyümölcsök és zöldségek tápanyagtartalma más és más; akkor tudja fedezni a szükségleteit, ha sokfélét fogyaszt. Egy nap három fő- és két kisebb étkezés ajánlott. Ideális esetben mindegyik étkezés tartalmaz gyümölcsöt és zöldséget, összesen öt adagot egy nap.

1 Abbaspour, N., Hurrell, R., Kelishadi, R. (2014). Review on iron and its importance for human health (A vas és az emberi egészségben betöltött szerepének áttekintése). Journal of Research in Medical Sciences, 9(12), 164-174.

2 Jáuregui-Lobera, I. (2014). Iron deficiency and cognitive functions (A vashiány és a kognitív funkciók). Neuropsychiatric Disease and Treatment, 2087. doi: 10.2147/ndt.s72491

Szerezz hasznos tippeket! Töltsd fel magad ötleteinkkel, tudd meg hogyan érezheted magad energikusabbnak és egészségesebbnek.

ISMERD MEG ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐ

termékkínálatunkat

Supradyn Energia Plus pezsgőtabletta

Supradyn Energia Plus pezsgőtabletta

Étrend-kiegészítő
Vitaminok és ásványi anyagok koenzim Q10-zel

Supradyn Immune Kids gumivitamin

Supradyn Immune Kids gumivitamin

Étrend-kiegészítő
C-vitaminnal, D-vitaminnal és cinkkel gyerekeknek

Supradyn Energia 50+ filmtabletta

Supradyn Energia 50+ filmtabletta

Étrend-kiegészítő
Vitaminok és ásványi anyagok ginzenggel és oliva polifenolokkal

Supradyn Energia filmtabletta

Supradyn Energia filmtabletta

Étrend-kiegészítő
Vitaminok és ásványi anyagok koenzim Q10-zel

Supradyn Immune pezsgőtabletta

Supradyn Immune pezsgőtabletta

Étrend-kiegészítő
Pezsgőtablettánként 1000 mg C-vitaminnal, D-vitaminnal és cinkkel

Supradyn Kids

Supradyn Kids

Étrend-kiegészítő
Vitaminok omega-3-mal és kolinnal

A Supradyn Energia multivitamin, ásványi anyag, koenzim Q10 tartalmú étrend-kiegészítő filmtabletta. A Supradyn Energia Plus multivitamin, ásványi anyag, koenzim Q10 tartalmú, narancs és maracuja ízű étrend-kiegészítő pezsgőtabletta, édesítőszerekkel. A Supradyn Energia 50+ filmtabletta, a Supradyn Immune pezsgőtabletta, valamint a Supradyn Immune Kids gumivitaminok vitaminokat és nyomelemet, a Supradyn Kids vitaminokat, omega-3 zsírsavat és kolint tartalmazó étrendkiegészítő készítmények. A Supradyn Immune Junior narancs ízű puha karamella étrend-kiegészítő készítmény. 
 

Az étrend-kiegészítők nem helyettesítik a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.