Vitalitás és életmód - mi okozza a vitaminhiányt?

A vitaminhiányról általában

…hogy a B6-vitamin az egyik legszorgalmasabb vitamin, legalább 100 különféle feladatot lát el, hiányában pedig fáradtság levertség léphet fel, az idegrendszer működése pedig zavart szenvedhet?

…hogy a C-vitamin segíti a vas felszívódását? Ezért vaspótlásnál ne feledkezzünk meg az elégséges C-vitamin bevitelről sem.

…hogy többek között a húsokban, teljes kiőrlésű gabonafélékben, hüvelyesekben megtalálható pantoténsav is befolyásolja hajunk színét és növekedését?

Mikor beszélünk vitaminhiányról?

Szervezetünk megfelelő működéséhez, és jó közérzetünkhöz többek között a megfelelő vitaminszint is hozzájárul. Nélkülözhetetlen funkciókat töltenek be szervezetünkben a vitaminok. Ezért, ha nem jutunk hozzá a kellő mennyiséghez, hiánytüneteket tapasztalhatunk, melyeket időben felismerve megfelelő élelmiszerek elfogyasztásával és kiegészítő vitaminkészítményekkel súlyos következményeket kerülhetünk el. Vitaminhiány akkor lép fel, ha a szervezet számára tartósan elégtelen mennyiségű vitamin szívódik fel, ezért a vitaminhoz köthető működési funkció zavart szenved és hiánytünetek alakulnak ki.

A vitaminhiány tünetei függenek attól, hogy milyen vitaminból vagy vitaminokból van kevesebb a szükségesnél.

A-vitaminhiány

Hiányában szaruhártya megvastagodás, valamint farkasvakság fordulhat elő, és a szervezet fertőzésekkel szembeni ellenálló képessége is csökken. Az A-vitamin hiánya főleg az idősek körében gyakoribb, általában a vitaminban szegényebb étrendjük miatt. A fertőzések, például a tüdőgyulladás fokozzák a vitamin felhasználását, ezért időseknél fokozottan figyelni kell az A-vitamin elégséges bevitelére is.

D-vitaminhiány

Ez a hormonhatású vitamin akkor képződik, amikor a bőrünket UVB sugarak érik. Ezért napi legalább 10 perces szabadban tartózkodás (fedetlen fejjel és karral) ellátja a szervezetünket a kellő D-vitamin mennyiséggel, ám időjárástól függően október végétől - november elejétől a napsütéses tavasz beköszöntéig bőrünk nem feltétlenül jut elegendő UVB sugárzáshoz, ezért D-vitaminpótlásra lehet szükség. A szervezet D-vitamin előállító képessége a korral csökken, ezért idősebbeknél különösen fontos lehet ennek a vitaminnak a pótlása, hiszen a csontozatunk egészségének megőrzéséhez nélkülözhetetlen. Vitaminhiányt figyeltek meg a policisztás petefészek szindrómában szenvedő nők döntő többségében is. Egészséges emberek között is felléphet átmeneti D-vitamin szint csökkenés. A D-vitamin alapvető feladata a szervezet kalcium- és foszforszintjének szabályozása, az egészséges csontozat és fogazat fenntartása. Hiánya a csontok ásványi anyag tartalmát csökkenti, ezért könnyebben törhetnek, deformitások, csontritkulás és rachitis (angolkór) alakulhat ki.

E-vitaminhiány

Mivel hatásait sejtszinten fejti ki, az öregedés folyamatát és első jeleit is késlelteti. Egészséges emberben, kellően változatos étrend, növényi olajok használata mellett, a táplálkozási eredetű E-vitamin hiány nem fordulhat elő. Zsírfelszívódási zavar esetében kell E-vitamin hiánnyal számolni és megfelelő módon pótolni.

K-vitaminhiány

Szervezetünkben többek között a véralvadást előidéző fehérjék – véralvadási faktorok – képződéséhez nélkülözhetetlen. K-vitaminhiány a szervezetben, egészséges bélrendszernél szinte kizárt. Hiánya bél- és májbetegségben szenvedőket érinthet gyakrabban. Zsíremésztési és felszívódási zavarokkal küzdőknek fokozottan oda kell figyelni az elégséges K-vitamin bevitelre, mert könnyen sérülhet a normális véralvadásuk. Hiány esetén szigorú orvosi felügyelet szükséges, mert egy komolyabb sérülés esetén az elvérzés veszélye is fennállhat. D-vitaminnal együtt segít a csontritkulás megelőzésében.

B1-, B2-vitamin és niacin hiány

A B1-, B2-vitamin és a niacin a megfelelő energiafelhasználást segítik és a szemek, bőr és az idegrendszer épségéért is felelnek. B1-vitamin vagy más néven a tiamin a szénhidrát anyagcsere szabályozásában vesz részt. Hiánya éhezés, diétás megszorítás vagy egyoldalú étkezés következtében alakul ki.

A riboflavin (B2-vitamin) az oxidációs folyamatokban egy enzimalkotó rész, hiánya bőr és nyálkahártya tüneteket okoz. A riboflavint nagyon sok élelmiszer tartalmaz, ezért izolált hiánya nem fordul elő.

A niacin szintén enzimalkotórész, legismertebb hiánybetegsége a pellagra. Főként a sok kukoricát fogyasztók körében fordulhat elő, mert benne niacin antagonista-anyag található.

B6-vitaminhiány

A B6-vitaminnak többek között az aminosavak és az esszenciális zsírsavak anyagcseréjében van fontos feladata. Egy felmérés szerint a nők fele nem jut hozzá a napi ajánlott mennyiségű B6-vitaminhoz. A fogamzásgátlót szedő nőknél ez az arány még sokkal magasabb. Már kisebb mértékű hiánya is növeli a szervezetben a homocisztein szintet, ami a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát növeli. Súlyos B6-vitaminhiány tüneteként jellemzően bőrbetegségek jelennek meg. Az idegrendszerre is hatással van, ezért a bőrtünetek előtt álmatlanságot, depressziót és esetenként görcsrohamokat lehet megfigyelni.

C-vitaminhiány

Ez a nagyon sokrétű vitamin méltán az egyik legismertebb a vitaminok között. Hatása az egész testre kiterjed. Erősíti a hajszálerek falát, a kollagén képződéséhez szükséges, egészségesen tartja az izmokat és az ínszalagokat, valamint az ínyt. Vízben oldódó antioxidáns, amely a szabad gyökök károsító hatása ellen véd. Napi 10 mg-nál kevesebb C-vitamin skorbut, 50 mg-nál kevesebb pedig szívbetegségek és szürke hályog kialakulásának kockázatát növeli. A C-vitamin fokozza a vas felszívódását, ezért vashiányban mindig C-vitaminnal együtt pótoljuk a vasat.

Forrás:

Táplálkozási Akadémia Hírlevél, V. évfolyam 3. szám, 2012. március (MDOSZ)

 

A túlzott kávéfogyasztás okozta vitaminhiányról

Szervezetünk számára lényegében minden káros, amit mértéktelenül fogyasztunk. Ez alól a kávéfogyasztás sem kivétel.  Manapság valóságos kultusza van a kávézásnak, a frissen pörkölt kávé illatához semmi nem hasonlítható.  Köztudott dolog, hogy koffeintartalma miatt serkentőleg hat a szervezetre, növeli a teljesítő- és koncentrációs képességet. Kis mennyiségben fogyasztva a kávé jótékony hatásai közé tartozik, hogy kitágítja az ereket és felgyorsítja az anyagcserét. Bizonyos betegségek esetén (Alzheimer–kór) kutatások igazolják, hogy a nagyobb mennyiségű koffeinbevitel hasznos lehet a koncentrációs zavarok leküzdésében is.

A magas koffeinbevitel azonban számos betegség kialakulásához is hozzájárulhat. Ilyen a magas vérnyomás, a szívritmuszavar, az érelmeszesedés, a cukorbetegség, egyes gyomor-, vese- és májelégtelenségek, bélpanaszok. A kávé jelentős csersavtartalma a gyomrot és a hasnyálmirigyet irritálja.

A túlzott kávé-, tea- és alkoholfogyasztás egyaránt okozhat B5- vitaminhiányt, amelynek fő tünetei az emésztési problémák, bélpanaszok, elhízás, izomgörcs, végtagzsibbadás és a rossz alvás lehetnek.

A nagy mennyiségű koffeinbevitel akadályozhatja kalcium felszívódását is, ami súlyos esetben csontritkuláshoz vezethet. Főleg a változó korban lévő nők veszélyeztetettek a csontritkulás kialakulásában.

Gondoskodjunk szervezetünk folyamatos energia ellátottságáról természetes módon, a szükséges vitaminok és ásványi anyagot bevitelével!

Forrás:

http://www.netambulancia.hu/kimutattak-a-kave-jotekony-hatasat-az-alzheimer-kor-tuneteinek-enyhiteseben
Táplálkozási Akadémia Hírlevél, II. évfolyam 2. szám, 2009. február (MDOSZ)
http://www.informed.hu/betegsegek/betegsegek_reszletesen/psy/addictions/elvezeti/?article_id=34561&prk=37177505

 

Rendszeresen sportolók speciális vitaminigénye

Már az ókori görög sportolók is úgy gondolták, hogy a sportoló emberek tápanyagszükséglete eltér a keveset mozgó emberek szükségleteitől.

Testünk optimális működéséhez fontos, hogy a tápanyagfelvétel arányban legyen a felhasználással. Az energia-, fehérje-, szénhidrát-, folyadék- és ásványi anyag-, vitaminpótlás kérdéséről általánosságban azt mondhatjuk, hogy a szükségletek a fizikailag inaktív vagy kevéssé aktív személyekéhez képest bizonyos mértékig nőhetnek, de általában nem érik el a versenysportolók igényeit. Ám a sportteljesítmény és a testtömeg fenntartásához, illetve növeléséhez az elegendő energia felvétele nélkülözhetetlen. Az elégtelen felvétel eredményeként az edzés sem fejtheti ki megfelelően hatását, romlik a terheléshez történő adaptáció. A vitaminok nélkülözhetetlen, ám energiát nem adó összetevői táplálkozásunknak. A sportolók vitaminszükséglete meghaladja az inaktív emberekét! Az élsportolók esetében néhány ásványi anyag igénye, különösen a makroelemeké (kalcium, kálium, nátrium, stb.) is az inaktív emberekéhez képest többszörösére nőhet.

Az étrend kiegészítés fedezheti a megnövekedett tápanyagigényt, ellensúlyozhatja a sporttevékenységből adódó többlet felhasználást, az idegrendszer kifáradását. Ám emellett nélkülözhetetlen a kiegyensúlyozott táplálékbevitel, az egészséges táplálkozás.

Forrás:

http://oeti.hu/download/tapanyagtablazatok.pdf
Táplálkozási Akadémia Hírlevél, I. évfolyam 11. szám, 2008. November (MDOSZ)

A SUPRADYN AJÁNLJA

  • Supradyn Immune Kids

    A Supradyn Immune Kids vitaminokat és ásványi anyagot tartalmazó étrend-kiegészítő.

    Tovább a termékhez
  • Supradyn Immune pezsgőtabletta
    A Supradyn Immune pezsgőtabletta vitaminokat és ásványi anyagot tartalmazó étrend-kiegészítő.
    Tovább a termékhez
  • Supradyn drazsé

    A Supradyn drazsé vény nélkül kapható gyógyszer, amely 12 vitamin és 8 ásványi anyag, illetve nyomelem kombinációját tartalmazza.

    A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét.

    Tovább a termékhez
  • Supradyn Energia filmtabletta
    13 vitamin, 9 ásványi anyag/nyomelem koenzim Q10-zel
    Tovább a termékhez
  • Supradyn Energia Plus pezsgőtabletta
    A Supradyn Energia Plus pezsgőtabletta olyan multivitamin készítmény, amely 13 vitamin és 9 ásványi anyag, illetve nyomelem kombinációja mely koenzim Q10-et tartalmaz.
    Tovább a termékhez
  • Supradyn Energia 50+ filmtabletta
    Az idősödő szervezet már kevésbé képes hatékonyan védekezni az oxidatív stressz ellen, így szükségessé válik a külső támogatás.
    Tovább a termékhez
  • Supradyn Kids
    A Supradyn Kids egyedülálló, célzott összetétele együttesen támogatja az idegrendszert és az immunrendszert.
    Tovább a termékhez

VITAMINKERESŐ

A vitaminok és az ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges élethez.

Az emberi szervezet nem képes előállítani őket (a D- vitamin kivételével, ami főként UV sugárzás hatására termelődik), ezért a táplálkozás során kell a szervezetbe juttatni a létfontosságú anyagokat.

Tovább a vitaminkeresőhöz

A Supradyn Energia filmtabletta, a Supradyn Energia Plus pezsgőtabletta, a Supradyn Energia 50+, a Supradyn Immune pezsgőtabletta, valamint a Supradyn Immune Kids gumivitaminok vitaminokat és ásványi anyagokat, a Supradyn Kids vitaminokat, omega-3 zsírsavat és kolint tartalmazó étrendkiegészítő készítmények. Az étrend-kiegészítők nem helyettesítik a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.

KVÍZJÁTÉK

Játsszon velünk és tudjon meg többet a vitaminokról, ásványi anyagokról és ezek fontosságáról! Tovább a kvízjátékhoz